Description
Description (EN): Demographic change has a fundamental impact on regional and Euroregional care systems. According to a Eurostat forecast, the proportion of people over 65 will increase from 17% (2010) to 30% (2060). At the same time, the proportion of working people in the population is falling. These developments pose major challenges for the EMR. As stated in the report "Alt und behindert" by the independent Berlin-Institut, there will be considerably more elderly people in need of care in the future. Demented people will be the second largest group of people who need intensive care on a daily basis. Psychological suffering will also increase. This development leads to new opportunities for society in economic and social terms. The increased life expectancy can be considered as an economic good: older people, as buyers of products and services, contribute to economic growth. According to the Berlin-Institut, there has never been such a well-educated, healthy and prosperous segment of the population of the elderly in our society. This group wants to make greater use of its rights as a citizen and participate in public life. The partners of the EMR want to exploit this potential. As early as 2002, the WHO published the opinion "Active Ageing: a Policy Framework" in which it defined three pillars for active ageing: 1. Safety. Based on these three pillars and the EMR's 2020 Strategy, the requested euPrevent SFC project aims to create seniors-friendly municipalities, taking particular account of mental health, municipalities that are care, carer and inclusion-friendly. By creating an inclusive, cross-generational social space in which senior citizens and their carers are integrated into everyday economic and social life, the participating municipalities experience that their support structures for older fellow citizens are being strengthened. To achieve this project goal, the project activities are concentrated around three main areas of action: social inclusion, informal care and prevention of dependency of care (care prevention). With a view to the fundamental aspects described, the project focuses on three target groups: 1. people who currently act as informal carers (including family carers who work in their immediate social environment for people with age-depression or dementia), 2. potential informal carers (this concerns people over 65 who run the risk of age-depression) and 3. people in need of care (people over 65 with onset of age-depression and/or Alzheimer's). A total of 10 municipalities per country will be selected as project partners. The project consists of three phases. Phase 1 involves the selection of municipalities and the carrying out of a needs analysis in these municipalities. In phase 2, the activities will be selected from the so-called activity buffet and then implemented. Activities shall be designed to contribute to the achievement of the above overarching objectives. By making use of the activity buffet, the municipalities are provided with tailor-made solutions.
In phase 3, the lead partner will carry out an evaluation of each participating municipality. This evaluation forms the basis for a so-called sustainability plan to be drawn up for each municipality and also for the EMR as a whole. In addition to this concrete range of activities, cross-border publicity campaigns will be held. In particular, we would like to focus on the presentation and comparison of relevant demographic data and data at regional or municipal level. On the latter point, the project will receive support from the Netherlands Central Statistical Office (CBS), ensuring cooperation with the German and Belgian sides. It is important to share existing knowledge and spend resources as efficiently as possible. The network led by the euPrevent EMR Foundation enables the Euroregional exchange of knowledge. As previous projects have shown, great importance should be attached to exchanges between the actors involved. Two measures will be taken to achieve the objective: 1. As far as possible, existing activities will be made accessible to all countries concerned (in all three national languages), so that they can be targeted throughout the EMR. 2. Uniform (scientifically guided) assessments, evaluations, data inventories and publicity campaigns will take place throughout the EMR.
Read more Description (FR): L’évolution démographique attendue au sein de l’Union Européenne aura des conséquences majeures sur les systèmes d’approvisionnement des pays membres. D’après une projection d’Eurostat, la part des citoyens âgés de plus de 65 ans passera de 17 % (2010) à 30 % (2060). Parallèlement, la part de la population active diminuera. Cette évolution posera des défis importants à l’EMR. D’après le rapport.
(Âgés et handicapés) de l’institut indépendant de Berlin, le nombre de seniors ayant besoin d’aide augmentera sensiblement. Les personnes démentes représenteront en importance le deuxième groupe de personnes ayant besoin d’aide quotidienne intensive. Par ailleurs, les souffrances psychiques augmenteront. Sur le plan économique et social, ce changement est synonyme de nouvelles chances pour la cohabitation sociale. L’allongement de l’espérance de vie peut être considéré comme un bien économique: les personnes âgées contribuent à la croissance économique parce qu’ils achètent des produits et des services comme consommateurs. L’institut de recherche de Berlin estime que nos sociétés n’ont jamais connu de seniors aussi érudits, en aussi bonne santé et aussi aisés. Ce groupe social voudrait mieux faire valoir ses droits civiques et participer davantage à la vie publique. C’est ce potentiel que les partenaires de l’EMR veulent valoriser. En 2002 déjà, l’Organisation mondiale de la santé (OMS) a adopté la recommandation
Active Ageing : A Policy Framework.
qui identifie trois piliers pour un vieillissement actif : Participation et inclusion, 2. Santé et 3. Sécurité. Sur base de ces trois piliers et de la stratégie 2020 de l’EMR, le présent projet euPrevent SFC veut créer des communes amies des seniors, spécialement en matière de santé mentale, reconnues pour la qualité de leurs installations de soins, de leurs prestataires et de leurs possibilités de participation pour les seniors. L’ambition des communes participantes est de créer un espace social favorable à l’inclusion, accessible à toutes les générations, grâce à l’intégration des seniors et de leurs aidants proches dans la vie économique et sociale de tous les jours et au renforcement des systèmes d’aide mis en place pour les personnes âgées.Pour atteindre cet objectif, le projet concentre ses activités sur trois champs d’action importants : l’inclusion sociale, les soins informels et la prévention de soins. Compte tenu des aspects fondamentaux décrits ci-dessus, le projet s’adresse à trois groupes-cibles:
1. aux aidants proches actuels,
2. aux aidants proches potentiels et.
3. aux personnes nécessitant des soins.
Par pays, 10 communes au total seront choisies comme partenaires du projet. Le projet comporte trois phases concrètes. La première phase comprend le choix des communes et la réalisation d’une analyse des besoins dans ces communes. La deuxième phase concerne le choix et la réalisation des activités choisies dans le menu d’activités. Les activités sont conçues de nature telle qu’elles répondent aux objectifs précités. Grâce à l’utilisation du menu d‘activités, les communes disposent d’une offre sur mesure.Pendant la troisième phase, le leadpartner évaluera chaque commune participante. Cette évaluation servira de fondement à l’établissement d’un plan de gestion durable pour chaque commune, mais aussi pour l’ensemble de l’EMR. Les activités faisant partie du menu des activités seront disponibles au-delà de la durée du projet. Parallèlement à cette offre concrète, des campagnes d’information transfrontalières seront organisées. Notre intention est de nous concentrer surtout sur la présentation et la comparaison de données démographiques pertinentes ainsi que de données régionales et communales. En ce qui concerne le dernier point, le projet reçoit l’aide de l’Office fédéral néerlandais de statistique (CBS), qui assurera la coopération du côté allemand et belge. Il est important de partager le savoir et d’utiliser les moyens financiers de la manière la plus efficace possible. Le réseau dirigé par la Fondation euPrevent EMR permet l’échange eurégional du savoir. Les projets précédents l’ont démontré : les contacts entre les acteurs participants doivent occuper une place importante dans le projet. Deux mesures seront prises pour atteindre l‘objectif du projet: 1. certaines activités déjà existantes seront rendues accessibles à tous les pays participants, afin qu’elles puissent être appliquées dans l’ensemble de l’EMR, et ce de manière ciblée. 2. Des évaluations, des collectes de données et des campagnes d’information du public seront organisées dans l’ensemble de l’EMR.
Read more Description (DE): Der demografische Wandel hat grundlegende Auswirkungen auf regionale und euregionale Versorgungssysteme. Gemäß einer Eurostat-Prognose steigt der Anteil der über 65-Jährigen von 17% (2010) auf 30% (2060). Zeitgleich sinkt der Anteil der arbeitenden Bevölkerung. Diese Entwicklungen stellt die EMR vor große Herausforderungen. Gemäß dem Bericht „Alt und behindert“ des unabhängigen Berlin-Instituts wird es in Zukunft deutlich mehr pflegebedürftige Senioren geben. Demente Personen werden die zweitgrößte Menschengruppe darstellen, die intensive tägliche Pflege benötigt. Zudem wird das psychische Leiden steigen. Dieser Wandel führt auf wirtschaftlicher und sozialer Schiene zu neuen Chancen im gesellschaftlichen Miteinander. Die höhere Lebenserwartung kann als ökonomisches Gut betrachtet werden: ältere Menschen tragen als Kunden von Produkten und Dienstleistungen zum wirtschaftlichen Wachstum bei. Gemäß dem Berlin-Institut gab es in unserer Gesellschaft noch nie eine so gebildete, gesunde und wohlhabende Schicht von Senioren/-innen. Diese Gruppe möchte von ihren Bürgerrechten stärker Gebrauch machen und am öffentlichen Leben teilnehmen. Dieses Potential möchten die Partner der EMR nutzen. Bereits im Jahre 2002 publizierte die WHO die Empfehlung „Active Ageing: A Policy Framework“, in der sie drei Säulen für das aktive Altern benennt. 1. Teilnahme und Einbindung, 2. Gesundheit und 3. Sicherheit. Vor dem Hintergrund dieser drei Säulen und der Strategie 2020 der EMR beabsichtigt das beantragte Projekt euPrevent SFC seniorenfreundliche Gemeinden unter besonderer Berücksichtigung der seelischen Gesundheit zu schaffen, die versorgungs-, versorger- und inklusionsfreundlich sind. Durch Schaffung eines inklusionsfreundlichen, generationenübergreifenden Sozialraums, in dem die Senioren und deren versorgende Angehörigen in den ökonomischen und sozialen Alltag integriert werden, erfahren die beteiligten Kommunen eine Stärkung ihrer Unterstützungssysteme für ältere Mitbürger/-innen.
Um dieses Projektziel zu erreichen, zielen die Projektaktivitäten auf drei große Handlungsfelder: soziale Inklusion, informelle Pflege und Pflegeprävention. In Anbetracht der beschriebenen, grundlegenden Aspekte richtet sich das Projekt an drei Zielgruppen:
1. aktuelle informelle Versorger (darunter werden die versorgenden Angehörigen verstanden, die sich in ihrem unmittelbaren sozialen Umfeld um einen an Altersdepression bzw. Demenz erkrankten Menschen kümmern),
2. potentielle informelle Versorger (hierbei handelt es sich um Menschen älter als 65, die das Risiko bergen, an einer Altersdepression zu erkranken) und 3. Versorgungsbedürftige (Menschen älter als 65, mit beginnender Altersdepression und/oder beginnender Alzheimer-Demenz). Insgesamt werden pro Land 10 Kommunen als Projektteilnehmer ausgewählt. Das Projekt gliedert sich in drei konkrete Phasen. Phase 1 umfasst die Auswahl von Gemeinden sowie die Durchführung einer Bedarfsanalyse in diesen Kommunen. Phase 2 besteht aus der Auswahl und Umsetzung der gewählten Aktivitäten aus dem sogenannten Aktivitäten-Buffet. Die Aktivitäten sind so angelegt, dass sie den genannten, übergeordneten Zielen gerecht werden. Durch die Verwendung des Aktivitäten-Buffets erhalten die Kommunen ein für sie maßgeschneidertes Angebot.
In Phase 3 wird der Leadpartner jede teilnehmende Gemeinde evaluieren. Diese Evaluation bildet die Grundlage für die Erstellung eines sogenannten Nachhaltigkeitsplans für jede Gemeinde und darüber hinaus für die EMR insgesamt. Die Projektaktivitäten des Aktivitäten-Buffets werden auch über die Laufzeit des Projektes hinaus zur Verfügung stehen.
Neben diesem konkreten Angebot werden grenzüberschreitende Öffentlichkeitskampagnen durchgeführt. Wir möchten uns vor allem auf die Präsentation und den Vergleich von relevanten demografischen Daten sowie Daten auf regionaler bzw. kommunaler Ebene konzentrieren. In Bezug auf den letzteren Punkt erhält das Projekt Unterstützung vom niederländischen Statistischen Bundesamt (CBS), so dass die Zusammenarbeit auf deutscher und belgischer Seite gewährleistet wird. Vorhandenes Wissen sollte geteilt und Mittel möglichst effizient eingesetzt werden. Durch das von der Stiftung euPrevent EMR geleitete Netzwerk ist ein euregionaler Wissensaustausch möglich. Wie vergangene Projekte gezeigt haben, muss dem Austausch zwischen den beteiligten Akteuren ein hoher Stellenwert zugemessen werden. Zur Erreichung des Ziels sollen zwei Maßnahmen ergriffen werden: 1. Etliche, bereits vorhandene Aktivitäten werden allen beteiligten Ländern zugänglich gemacht (in den drei Landessprachen), so dass sie in der gesamten EMR Einsatz finden und zielgerecht angewendet werden können. 2. In der gesamten EMR werden einheitlich (wissenschaftlich gestützte) Assessments, Evaluationen, Datensammlungen und Öffentlichkeitskampagnen durchgeführt.
Read more Achievements (EN): Three years have already passed since the start of the euPrevent Senior Friendly Communities project in the fall of 2016. During this period, over 30 municipalities
from Belgium, Germany, and the Netherlands have developed policy and activities focused on seniors with dementia or late-life depression and their informal caregivers.
An important element of a project such as this, which after all is financed by public funding, is not only to account for funds spent, working procedures, and results - see chapter 2 in this regard - but also to publicise and proactively communicate the tools developed as well as the experiences and insights acquired.
And that has also been done in practice. The assessment, for example, which marked the start of the process for the participating municipalities, and which provided them with so much insight into the nature, scale, and urgency of the issues at hand, which also helped them identify which stakeholders were already involved and what they were all doing - this assessment has been converted by the project organisation into an online tool: (https://tools.euprevent.eu/ca3/Tool/view/0/).
This tool is available to municipalities all over the world free of charge to help them analyse their own specific situation. If these municipalities should decide to take action, based on the results of the tool, then the activities offered within the framework of this euPrevent-project Senior Friendly Communities could potentially serve as an example of how small-scale but significant steps can be taken on a local level.
These activities are described on the project website: (https://euprevent.eu/sfc/). And these municipalities will also not have to reinvent the wheel with regard to the approach taken. The fact that the WHO has designated the euPrevent-project Senior Friendly Communities as a European model project justifies the expectation that others will also be able to learn from our experiences.
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Website: http://www.interregemr.eu/
Expected Results (EN): RI5 Percentage people at risk of poverty or social exclusion
Expected Outputs (EN): The current and future consequences of demographic change pose major challenges within the different regions in the EMR. With the increase in the number of elderly people and the increase in single-person households, the number of elderly people with dementia and/or old age depression also increases. This project offers an important support offer to the participating municipalities to support them in their work. Through the capacity assessment and the visits of the mystery guests, municipalities receive feedback on a scientific basis, so that recommendations can be made that meet the individual needs of the municipalities. The activities buffet includes activities of both the project partners and external partners who ensure the social integration of elderly people with dementia and/or old age depression and their carers in an accessible way. In addition, these activities are geared to the needs of all target groups involved, i.e. the people who are currently informal carers, potential informal carers and those in need of care: older people with onset of age depression and/or dementia. For the people who are currently carers, the activity focuses mainly on supporting activities, to prevent the development of depression as a result of the daily stress on this target group. For the group of potential informal carers, activities are offered within the buffet that aim to get them out of their social isolation and to let them participate again in daily social activities. This is particularly important in view of the development of depression in old age. The activities on offer will increase the social inclusion of those in need of care. In addition, the activities focus on ensuring that people can continue to live in their own homes for as long as possible. The provision of support to the participating municipalities will enable vulnerable groups to reintegrate into social life and will increase the self-esteem of those in need of care, their independence and thus improve their quality of life. In addition, the quality of the informal carers is guaranteed and the interests of those in need of care are taken into account.
Read more Expected Outputs (FR): Les conséquences actuelles et futures du changement démographique mettent les régions impliquées de l’EMR face à des défis majeurs. Ainsi, avec l'augmentation de la proportion de la population âgée et l'augmentation des ménages d'une seule personne, le taux des personnes âgées avec des troubles de démence et / ou de dépression liée à l’âge augmente. Ce projet propose une offre importante de soutien pour aider les communes concernées dans leur travail spécifique à ce niveau. Par l'évaluation des capacités et la visite de clients mystère , les communes reçoivent un rapport sur une base scientifique, de sorte que les recommandations d'action formulées correspondent aux besoins individuels des communes. Le buffet d’activités comprend les activités des partenaires du projet et de partenaires externes pour permettre l'inclusion sociale et les soins informels des personnes touchées. Les activités sont axées sur les besoins de tous les groupes cibles concernés, à savoir les aidants proches actuels, les aidants proches potentiels et les personnes nécessitant des soins. Les préoccupations des aidants proches actuels sont prises en compte grâce à une offre d’activités de répit. Ici aussi, le potentiel de risque de développement d’une dépression à cause du stress quotidien de ce groupe cible est considéré. Les aidants proches potentiels seront sortis de l’isolement social grâce aux activités de notre buffet et seront donc à nouveau réintégrés dans la vie sociale dans leur quotidien. Ceci est particulièrement important en lien avec l'émergence de la dépression liée à l’âge. Les personnes nécessitant des soins bénéficieront d’une plus grande inclusion sociale grâce aux activités proposées. Dans leurs cas, nos propositions sont spécialement conçues pour garantir à ces personnes de rester dans leurs propres maisons, aussi longtemps que possible. A travers l’offre de soutien mise à disposition des communes participantes, il est possible aux groupes plus vulnérables de s’intégrer plus intensément dans la vie sociale, et ainsi d’acquérir pour les publics ciblés une meilleure confiance en soi, plus d’indépendance et une meilleure qualité de vie. De plus, la qualité des soins informels s’en trouve sécurisée et les intérêts des aidants proches sont pris en compte.
Read more Expected Outputs (DE): Die aktuellen und zukünftigen Konsequenzen des demografischen Wandels stellen die in der EMR beteiligten Regionen vor große Herausforderungen. Mit der Zunahme des Anteils der älteren Bevölkerung und der Zunahme von Single-Haushalten steigt somit auch die Rate der Senioren mit dementiellen Veränderungen und/oder Altersdepressionen. Das vorliegende Projekt liefert ein wichtiges Unterstützungsangebot, um die beteiligten Kommunen in ihrer Arbeit gezielt zu unterstützen. Durch die Capacity Assessments und die Besuche der Mystery Guests erhalten die Kommunen eine Rückmeldung auf wissenschaftlicher Basis, so dass auf die individuellen Bedürfnisse der Gemeinden abgestimmte Handlungsempfehlungen ausgesprochen werden. Das Aktivitäten-Büffet beinhaltet Aktivitäten der Projektpartner und externer Partner, die auf einem niederschwelligen Niveau die soziale Inklusion und die informelle Versorgung der Betroffenen ermöglichen. Dabei sind diese Aktivitäten auf die Belange aller beteiligten Zielgruppen ausgerichtet, d.h. auf die aktuellen informellen Versorger, die potentiellen Versorger und die Versorgungsbedürftigen. Die Belange der aktuellen informellen Versorger werden durch Entlastungsangebote berücksichtigt. Dabei wird auch die potentielle Gefahr der Entstehung einer Depression aufgrund der alltäglichen Belastung bei dieser Zielgruppe berücksichtigt. Die potentiellen informellen Versorger sollen durch die Aktivitäten unseres Büffets aus ihrer sozialen Isolation herausgeholt werden und somit wieder in das alltägliche gesellschaftliche Geschehen re-integriert werden. Dies ist insbesondere im Hinblick auf die Entstehung einer Altersdepression von großer Bedeutung. Den Versorgungsbedürftigen soll durch die angebotenen Aktivitäten eine stärkere soziale Inklusion ermöglicht werden. Dabei sind unsere Angebote speziell darauf ausgerichtet, diesen Menschen so lange als möglich das Verbleiben in ihrem eigenen Heim zu garantieren. Durch das den beteiligten Kommunen zur Verfügung gestellte Unterstützungsangebot, wird es den genannten sog.verletzlichen Gruppen (vulnerable groups) ermöglicht, sich wieder verstärkt in das soziale Leben zu integrieren, um somit, auch als Betroffener, eine Steigerung des Selbstwertes, der individuellen Unabhängigkeit und somit der Lebensqualität zu erlangen. Darüber hinaus werden die Qualität der informellen Versorgung gesichert und die Belange der Versorger berücksichtigt.
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